H1N1 di Malaysia semakin melarat..

6 kematian, 270 kes baru H1N1 (Sumber dari MalaysiaKini) < aku suka baca kat sini lagi telus..tak ada karutan hanya bacaan ilmiah yang memantapkan pemikiran..
Ogos 11, 09 12:14pm
Jumlah kematian akibat selesema A (H1N1) meningkat kepada 38 orang apabila enam lagi kematian dicatatkan dalam tempoh 24 jam.

Jumlah keseluruhan naik mendadak kepada 2,253 kes apabila 270 kes baru – rekod tertinggi dalam satu hari – dilaporkan, kata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican.

Semalam enam kematian, sementara kelmarin lapan kematian dilaporkan – termasuk kes-kes yang baru disahkan dan belum dilaporkan.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan 5,500 hingga 28,000 rakyat Malaysia akan mati dalam wabak selesema itu jika 20 peratus daripada 27.7 juta penduduk negara ini dijangkiti virus A (H1N1).

Unjuran ini dengan mengambil kira andaian kadar kematian antara 0.1 hingga 0.5 peratus daripada 5.5 juta orang yang dijangkiti, kata pengarah penyakit berjangkit WHO Dr Tee Ah Sian hujung bulan lalu.

kesimpulannya.. jaga diri baik-baik ketika ini.. elakkan diri pergi ke kawasan sesak…. hadapi dengan senyuman ya kawan-kawan.. kalau panjang umur kita jumpa lagi :D.. aku dengar kata-kata di forum carigold/ehoza.. kalo klinik swasta swap sample tekak kena 1k.. damn.. lagipun swasta taknak amik risiko pesakit-pesakit diorang mati tu yang diorang tak amik pesakit H1N1.. kang rugi masa, nama, status. bisnes down la kalo camgitu…. jadi jika dah ada tanda-tanda.. pergi aja ke hospital kerajaan..

Advertisements

~ by betikbusuk on August 11, 2009.

2 Responses to “H1N1 di Malaysia semakin melarat..”

  1. sangat risau melihatkan kadar jangkitan yang menular…

  2. aku juga semakin risau ni..kena lah ambil langkah berjaga2

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: