Ilmu Batin,Ilmu Akhirat,Ilmu Dunia

Semakin hari aku ke Jusco bertemu si Kempok,si Samad untuk berguru dengan mereka.. ini bab ilmu Batin.. Berjumpa Wan,belajar ilmu dunia.. hohoho trader tegar….Berjumpa si Wira untuk belajar ilmu akhirat.. pandai cakap.. sebab kebayakan orang indonesia mempunyai guru.. aku ni mencari lagi.. manakah guru sebenar guru.. apakah maksud guru.. apa lapis, apa amal,apa kunci.. kalau ko nak meraga sukma.. apa lapisnya? apa amalnya? apa kuncinya?

Si Kempok.. Seorang old timer bab batin dari Sarawak.. bapaknya adalah guru dia.. dan dia adalah guruku.. dia ada ilmu jentik pasti terpotong.. tapi disebabkan nafsu amarah yang belum dapat ditundukkan.. maka dia tak nak ajar kat aku huhuhuhuu.. Si Samad juga mengajar aku sedikit ilmu .. ilmu tapak bisa.. digunakan ketika terdesak.. ilmu pembungkam.. memang ampuh..

translate dari bahasa jawa ke melayunya adalah..

Pembungkam 1..

siang ke malam, malam ke siang
ada orang diikat ranting
kamu diikat jadi kamu diam>>> cari guru sendiri..

Tapak Bisa

apabila tangan terisi.. bunyi ‘meletup’ apabila digenggam..
kun fayakun…
>>>>>> cari guru sendiri

Saifi angin dan lipat bumi.. bekas cikgu aku kat MRSM ada ilmu ini.. saedon namanya..
susah beb.. aku pun tak sanggup nak buat..

kalau ilmu lain.. dia ada ajar.. tapi dia kata.. zina hati.. berdosa..gunakan ketika air naik ke kepala atau takut terjebak zina. semua dengan Izinnya. >>cari guru sendiri
ilmu tepuk bantal.. woot.. ramai dah bebudak jusco dah tahu ilmu ini rupanya..

macam-macam.. dia kata.. pergi sahaja ke Jawa tengah.. pilih sahaja jalan hidup.. ilmu putih atau ilmu hitam.. mungkin ramai yang guna ilmu hitam.. tu yang jadi tsunami atau gempa bumi tu..

Ilmu akhirat
Ilmu Sabar.. Ilmu Ikhlas..
apa itu sabar? adakah sabar itu mempunyai had? apa itu Ikhlas? yang ni memang susah nak capai..

ok.. meh aku bagi skit..
kalau ko penat kerja skang ni.. ko tak payah buat.. sebab apa? sebab tu ko kena fkir sendiri..
kalau ko mengular.. duit yang kau dapat tu hukumnya apa..
kalau ko suka mengular.. ko buat bisnes sendiri..
dll.. aku tak ikhlas nak menaip lagi nih.. hohoho kang buat penat aku aja..

Advertisements

~ by betikbusuk on November 26, 2009.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: