Pernah tengok daun ketum?

Aku berborak bersama seorang pakcik disini..
“ko tahu pokok ketum macammana?” tanya pakcik itu
“tak pernah tengok.. tapi pernah dengar menda tu memabukkan” balasku
“ko nampak tak pokok tu? ala yang tepi pokok pandan ngan sebelah pokok serai tu..” balasnya lagi
aku pun pergi mencari pokok itu..
“ha.. kalo ekau nak tahu.. daun tu digunakan untuk ubat darah tinggi.. dulu masa ada pemeriksaan kesihatan kat sini.. pegawai tu pelik sebab apa tak ada kes darah tinggi.. suma sakit tua aje.. ni la sebabnya.” blasnya lagi.
“cuba ekau rasa jang.. dia punyer pahit.. tak payah cakap.. tapi nanti dia ubah rasa.. masa tu yang jahatnya” kata pakcik itu lagi
aku pun amik bahagian antara pucuk.. besar separuh tapak tangan.. dan makan..
“perghghgh pahit gila..” kataku didalam hati
seakan pakcik itu kasyaf.. walaupun aku buat-buat cool.. tetapi dia kata..
“memang pahit.. karang rasa dia bertukar.. kunyah.. jangan telan dulu..”

aku rasa kesan ketum ini membantu sedikit…mungkin kerana fadhilat pengamalan nusantara hijau setiap hari..

ketum.. digunakan untuk pengubatan alternatif oleh kaum tua.. dan disalahgunakan oleh kaum muda.. moden la katakan..

Advertisements

~ by betikbusuk on December 13, 2009.

One Response to “Pernah tengok daun ketum?”

  1. kenapa perlu menyatakan bahawa daun ketum disalahgunakan oleh org muda. Adakah semua org tua buat tu baik dan bila org muda buat semuanya salah. Kalau tak kerana org tua.. org muda tak tau.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: